Haastattelussa Teamwork Printmanagement GmbH


Teamwork

Kuten kerroimme aiemmassa artikkelissamme, muoville painaminen ei ole vaikeaa, mutta se ei myöskään ole aivan sama asia kuin paperille painaminen. Artikkelissa listasimme vinkkiemme lisäksi asiat, jotka on syytä ottaa huomioon ennen muovikalvoille painamista.

Tällä kertaa haluamme keskittyä vielä tarkemmin itse painoprosessiin. Haastattelimme Christian Scherschelia sekä Heribert Dornebeckia Teamwork Printmanagement GmbH:lta kysyäksemme tyypillisistä haasteista, joita he tavallisesti kohtaavat muovimateriaaleille painaessa. He myös jakoivat muutamia esimerkkejä kampanjoista, joissa on hyödynnetty synteettisiä itsekiinnittyviä materiaaleja.

Teamwork Printmanagement GmbH

Teamwork Printmanagement GmbH perustettiin vuonna 1980 ja erikoistui heti alusta alkaen muoville painamiseen UV-Offsetilla. Tänä päivänä heidän tarjontaansa kuuluu lisäksi myös digipainamista HP Indigolla ja heillä on yhteensä 17 työntekijää. Yritys sijaitsee Essenissä, Saksassa.

Erityistä Teamwork:n toiminnassa on se, että he tekevät myös omaa tuotekehitystä tarjotakseen asiakkailleen uusia tuoteinnovaatioita kahdella eri painotekniikalla (UV-Offset ja HP Indigo). Mitä tulee muoville painamiseen, materiaalit koostuvat yleensä Polypropeenista, polyesterista, synteettisestä paperista tai muista itsekiinnittyvistä materiaaleista, jotka ovat painettavissa UV-Offsetilla tai HP Indigolla.

“Pystymme myös tuottamaan ns. ”hybridimateriaaleja”, joilla tarkoitamme digipainamisen sekä UV lakan tai UV Offset painamisen yhdistelmää digitaalisella personoinnilla, kuten QR koodeilla. Painaminen on intohimomme ja suorituskyky pääperiaatteemme.”

Asiakastyytyväisyys on erittäin tärkeää Teamworkille ja siksi he myös ajavat koepainatuksia sekä testejä yhdessä asiakkaidensa kanssa varmistaakseen parhaan mahdollisen lopputuloksen – erityisesti painettaessa täysin uusille materiaaleille.

Mitä ottaa huomioon muoville tai muulle synteettiselle materiaalille painaessa?

Muoville tai muulle synteettiselle materiaalille painaminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin paperille painaminen. Tyypillisesti suurimmat haasteet johtuvat materiaalin pintajännityksestä, joka vaikuttaa myös painovärin tarttumiseen. Myös eri materiaalien kulutuskestävyydessä on eroja.

Christianin ja Heribertin mukaan muoville painamisessa tulisi ottaa huomioon erityisesti seuraava asiat:

– Painovärien joustavuus erityisesti silloin, kun pinnan tarvitsee muuttaa muotoaan

– Painomateriaalin staattinen pintavaraus, jotta pinnalle ei pääse muodostumaan pölyä.

– Materiaalin hyvät stanssausominaisuudet

He myös painottavat materiaalin valinnan tärkeyttä. Painomateriaalien tulisi esimerkiksi olla aina PVC-vapaita, jotta ne eivät vahingoita ympäristöä.

Erityisiä POS-kampanjoita

Muoviset painomateriaalit tarjoavat monia uusia ja innovatiivisia ideoita myymälämainontaan (POS, point of sale).

”Juuri hiljattain teimme kirkkaalle, liimattomalle itsekiinnittyvälle materiaalille kaksipuoleisen tarrapainotyön, jossa yhdistimme kaksi eri aineistoa. Painomme materiaalille 4 väriä + peittovalkoisen + hopeisen metallivärin + peittovalkoisen + 4 väriä. Tarraa oli tarkoitus käyttää syvissä pakastimissa, joita ei kovin usein hyödynnetä myymälämainonnassa.”

Toinen mieleen jäänyt painotyö oli suurikokoinen tarra tunnetulle kahvimerkille. ”Laminoimme itsekiinnittyvän “ilmakanava-kalvon” kultaisella folioinnilla, jonka jälkeen painoimme peittovalkoisen + 4 väriä + spottivärin + lakka.”

Haluatko lisätietoja?

Lataa oppaamme “Muoville painaminen arkkioffsetissa” saadaksesi lisää tietoa muoville painamisesta.

"