Tietoa meistä — tai siis gorillasta

Mikä ihmeen gorilla? Näin alkoi Stafixin tarina

Jos olet joskus törmännyt Stafixiin, olet ehkä pysähtynyt miettimään, miksi maskottimme on gorilla. Mitä tekemistä hulluttelevalla gorillalla on tarrojen, tulosteiden ja kampanjamateriaalien kanssa?

 

Opiskelijoiden loikka startup-yrittäjiksi

Stafix starttasi aikana, jolloin olimme vielä opiskelijoita Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Meillä oli loistava suunnitelma valmistaa ikkunatarroja teollisuuteen, mutta matkan varrella suunta alkoi tarkentua. Huomasimme nimittäin, että painoalalla olisi tilaa aivan uudenlaiselle, tulostettavalle materiaalille – ja siihen materiaaliin sananmukaisesti tartuimme.

Elettiin vuotta 2009, ja tuolloin kotikulmillamme Jyväskylässä järjestettiin Pohjoismaiden suurin graafisen alan messutapahtuma, Finngraf. Täydellinen tilaisuus testata ideaamme, kuulla suoraa palautetta alan ammattilaisilta ja herättää kiinnostusta, vaikka meillä olikin näyttää vasta tuotedemoja – ja sitkeä unelma.

Haasteena oli, ettei kukaan ollut kuullut meistä mitään, eikä meillä ollut valmista tuotetta – vain näytteitä ja idea, johon uskoimme täysillä.

Miten ihmeessä napata yleisön huomio?

Kuten niin monesti messujen ensikertalaisilla, meidänkin ensimmäinen ajatus oli tehdä niin kuin kaikki muutkin – palkata ihmisiä houkuttelemaan kävijöitä omalle ständillemme. Pienen pohdinnan jälkeen kävi kuitenkin selväksi, että niin ei erottauduta joukosta. Oli keksittävä jotain paljon parempaa!

Tehtävänä erottua

Mikä voisi olla täydellinen vastakohta perinteiselle messunäkyvyydelle? Hieman erikoinen, mutta hauska idea pulpahti mieleemme – hurja gorilla. Tuolloin “guerilla marketing” eli gorillamarkkinointi oli nousussa: nopeaa, luovaa ja yllättävää markkinointia, joka pysäyttää ihmiset odottamatta. Tuotteemme sopisi siihen täydellisesti. Samalla eteen tuli kuitenkin jo seuraava haaste: mistä ihmeestä löydämme gorillapuvun?

Soitimme läpi koko Suomen

Kaupunki toisensa jälkeen, puhelu toisensa perään tuli sama vastaus: “Valitettavasti gorillapuvut on loppuunmyyty.” Jossain vaiheessa meiltä jopa kysyttiin, miksi ihmeessä kaikki haluavat juuri nyt gorillapuvun. Hyvä kysymys! Lopulta löytyi pieni naamiaisasuliike, jossa oli tasan yksi gorillapuku jäljellä. Koska heillä ei ollut nettisivuja, kukaan ei bongannut firmaa Googlesta. Me taas saimme täysosuman vanhan liiton keinoilla: selaamalla yrityshakemistoa.

Myöhemmin selvisi, miksi gorillapuvuista oli huutava pula

Kävi ilmi, että Kimi Räikkönen oli hetkeä aiemmin bongattu huvijahdilla gorillapuvussa. Kun paparazzikuvat päätyivät julkisuuteen, suomalaiset F1-fanit päättivät kunnianosoituksena pukeutua gorilloiksi. Samalla me – tietämättöminä tästä kaikesta – olimme kisanneet tuhansien formulafanien kanssa viimeisestä gorillapuvusta koko Suomessa.

Kun gorilla vihdoin saatiin matkaan

Oli aika päästää peloton, banaaneja rakastava sankarimme keskelle messuhumua mielessään vain yksi tavoite: tulla huomatuksi. Siellä se nyt säntäili, banaanit ja tarrat mukanaan lätkimässä itseliimautuvia muistoja mitä yllättävimpiin paikkoihin. Ihmiset nauroivat ja ottivat kuvia. Alan lehdet kirjoittivat mystisestä Finngrafin gorillasta. Ja mikä tärkeintä: painotalot ja jakelijat huomasivat uuden ajan tarramateriaalimme.

Gorillasta tuli Stafixin hyväntuuliset kasvot

Kun myöhemmin aloimme soitella kylmäsoittoja painotaloihin, huomasimme nopeasti, ettei kukaan muistanut Stafixin nimeä… mutta gorilla muistettiin! Kaikki nämä vuodet gorilla on kulkenut Stafixin matkassa virallisena maskottina ja symbolina rohkealle, hauskalle ja ennakkoluulottomalle asenteelle. Nykyisin Afrikassa elelee myös ihka oikea Stafix-gorilla, jonka olemme adoptoineet yhteistyössä WWF:n kanssa.

Kun siis seuraavan kerran näet gorillan, tiedät, ettei kyse ole pelkästä maskotista. Ystävälliseen gorillaan kiteytyy koko Stafixin tarina.

 

José Ayala

toimitusjohtaja

+358 45 652 5725jose.ayala@stafix.fi

 

Aleksi Rastela

myynti- ja markkinointijohtaja

+358 50 308 8447aleksi.rastela@stafix.fi

Tilaa maksuton Stafix-näytepaketti

Tutustu myymälämainonnan uusiin materiaaleihin ja vastuullisempaan tulevaisuuteen. Olemme kasanneet materiaalinäytteet valmiiksi setiksi, jotta pääset tutustumaan Stafix-tuotteisiin silloin kun sinulle parhaiten sopii.